Köpevillkor

Allmänt
Vilt & Vackert AB / Poppins.se
Östra Järnvägsgatan 20
911 32 Vännäs
Sverige

Tel: 0935-102 20

Öppettider telefon & mail: måndag-fredag 10.00-17.00

Öppettider e-handel: Dygnet runt.
Vi besvarar alla frågor vardagar inom 24 timmar.
Hemsida: www.poppins.se
E-postadress: info@poppins.se

Beställningsinformation och köpevillkor
När du genomfört en beställning skickas en orderbekräftelse till den e-postadress du uppgav i kassan.
I orderbekräftelsen finns all information kring din beställning, så som fakturaadress, leveransadress, produkter, priser, leveranssätt och fraktkostnad. Om något skulle blivit fel i beställningen, bör du kontakta oss omgående via e-post: info@poppins.se eller telefon 0935-102 20

Du måste vara 18 år eller ha målsmans godkännande vid beställning.

Leverans
Alla beställningar skickas med Post Nord eller DHL.

DHL gods skickas måndag-fredag från vår butik i Vännäs.

Post Nord varubrev skickas måndag-fredag från vår butik i Vännäs.


DHL Service Point – Ditt paket levereras till närmaste utlämningsställe för att sedan hämtas ut av den i ordern angivna personen, ta med sändningsnummer och legitimation. Ni får avisering via sms, mail eller brev när er vara finns att hämta ut.

Post Nord varubrev-Ditt paket levereras till brevlådan om det inte är för skrymmande för då levereras det till närmaste utlämningsställe och ni får avisering för att hämta ut det.

DHL-Utkörning – Endast företag, kommuner, organisationer och föreningar. Ej privatpersoner. Utkörning till din leveransadress, ej Boxadresser. Ni måste finnas på plats under kontorstid för att ta emot dina varor, är du ej säker på att du kan ta emot varorna är det bättre att välja service Point. Kan inte DHL leverera på grund av att ni inte är på plats under kontorstid tillkommer extra avgift för detta för närvarande 150kr. Har ni uppgivit fel adress eller att DHL inte kan nå er tillkommer avgift för ändring av transportuppdrag 250kr eller kostnad för returfrakt till oss.

 
Tid för frakt tillkommer.

Med leveranstid avser vi att godset lämnar oss och tid för frakt tillkommer 1-3 dagar beroende på ort. (vissa orter som trafikeras sällan kan det ta ytterligare några dagar)

Beställning som görs under helgen skickas normalt nästkommande vardag.

Om det skett förseningar i din leverans (utan att vi meddelat dig om längre leveranstid) så ska du kontakta oss direkt via e-post info@poppins.se eller telefon 0935-102 20.

Priser 
Priserna i butiken anges i SEK (svenska kronor), alla priser är inklusive 25 % moms eller 12% moms för livsmedel.
Personnummer är obligatoriskt vid köp på sidan, oavsett faktura eller kortköp. (organisationsnummer för företag) Vill ni inte uppge ert personnummer så är det förskottsbetalning som gäller, kontakta oss för det.

Betalningar via Payson

Betalning med Payson. Betalning sker enkelt och säkert med Payson. Även om du inte har ett Payson Konto sedan tidigare kan du snabbt göra transaktionen via Payson.

Payson samarbetar med VISA, MasterCard samt alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar, Swedbank, Handelsbanken, SEB, Nordea och Danske Bank.

Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik. Payson startade 2004 i Sverige och flera miljoner personer har använt Payson som är en välkänd betallösning på internet. Läs mer om Payson här: www.payson.se

Internetbank

När du väljer att betala via betalsättet internetbank loggar du in via din bank och betalningen blir genomförd direkt med hjälp av Payson som samarbetar med banken. I Sverige kan du göra direktbetalning via internetbanken via någon av de svenska bankerna Swedbank, Handelsbanken, SEB, Nordea eller Danske Bank. Om du handlar i Finland erbjuder Payson internetbetalningar via OP-bank, Sampo Pankki eller Nordea Finland. En direktbetalning bokförs omgående hos oss. Det tillkommer inte någon avgift och överföringen av information är krypterad med SSL- 128 bitars kryptering.

Payson Faktura
Vi erbjuder betalsättet “Payson Faktura” i samarbete med Payson AB.

Betalningsvillkor är 14 dagar. För att kunna beställa mot faktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Företag som betalar mot Payson Faktura måste vara registrerade i Sverige

Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger vid köptillfället. Vid försenad betalning skickar vi en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Vi debiterar även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 160 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet.

På en mottagen Faktura kan det i vissa fall framgå ett ”minsta belopp att betala”, om du väljer att betala detta belopp eller ett annat belopp lägre än det totala fakturabeloppet så ingås ett kontokreditavtal. Payson erbjuder dig att, efter godkänd kreditprövning teckna ett kontokreditavtal med vår samarbetspartner Svea Ekonomi AB på de villkor som framgår av de allmänna villkoren till bilagt kontoavtal. Krediterbjudandet gäller det belopp som anges i kontoavtalet. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det alternativ som passar dig bäst. Du åtar dig att inom kredittiden återbetala hela krediten. Det innebär att du varje månad måste betala minst den summa som framgår av det val du gjort. Självklart kan du betala mer eller betala hela krediten på en gång utan att detta kostar något extra.

Om du vill utnyttja kontokrediten under kredittiden för andra köp kommer – för att krediten skall vara slutbetald inom den avtalade kredittiden – den lägsta månadsbetalningen att höjas. Desto kortare kvarvarande kredittid desto högre lägsta månadsbetalning. Vill du i detta fall ha kvar samma lägsta månadsbetalning kan du kontakta Svea Ekonomi AB på telefon 08–51493113 och ansöka om förlängd kredittid. Av datatekniska skäl kommer Svea Ekonomi AB, om du utnyttjar kontokrediten för flera inköp att tills vidare fakturera er separat för de olika köpen. Självklart slipper du i så fall att betala för mer än en aviseringsavgift per månad.

 Information om pantsättning
“Vid betalning med Payson Faktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till SVEA Ekonomi AB, 556489-2924

Återbetalning av Faktura

Du som har betalt din faktura men ändå ångrat ditt köp har ett tillgodohavande hos oss. Har ni ett Payson konto återbetalas det till det om ni inte har ett Payson konto så behöver vi för en återbetalning av tillgodo era kontaktuppgifter och kontouppgifter, vi eller vår partner lagrar inte dessa uppgifter i samband med din betalning. Maila oss dina uppgifter till info@poppins.se, eller ring till 0932-102 20.

Kortbetalning

Ni kan snabbt och enkelt betala med följande kort VISA & MasterCard på vår hemsida via Payson.

Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik.

Återbetalning av kort och direktbank

Du som betalt din order, men av någon anledning har ångrat ditt köp får återbetalt till samma kort eller konto som pengarna dragits från. När vi har godkänt en retur, så kommer vi återbetala beloppet automatiskt

Payson Delbetalning

Payson erbjuder dig att vid köptillfället, efter godkänd kreditprövning teckna ett delbetalningsavtal med vår samarbetspartner Svea Ekonomi AB på de villkor som framgår av de allmänna villkoren till bilagt kontoavtal. Krediterbjudandet gäller det belopp som anges i kontoavtalet. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det alternativ som passar dig bäst. Du åtar dig att inom kredittiden återbetala hela krediten. Det innebär att du varje månad måste betala minst den summa som framgår av det val du gjort. Självklart kan du betala mer eller betala hela krediten på en gång utan att detta kostar något extra.

Fullständiga Delbetalningsvillkor

Swish

Betala enkelt och snabbt med Swish!

Så här gör ni:

Ni väljer Swish som betalsätt.

Betalning sker till Vilt & Vackert AB. Din order bearbetas så snart vi erhållit betalning. Ni godkänner betalningen med Mobilt BankID och får en bekräftelse.

Direkt betalningen är genomförd får Vilt & Vackert AB en kvittens på mottagen betalning och vi startar hanteringen av din order. 

Personuppgifter
Vi säljer aldrig vidare personuppgifter till tredje part utan sparar endast dina kunduppgifter till att fullfölja vårt åtagande med din beställning och att kunna kommunicera med dig enligt vår sekretesspolicy som ni finner i sin helhet längst ned på sidan. Ni kan alltid begära rättelse, utdrag samt att vi tar bort dina uppgifter från vårt register.

Ångerrätt

Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har ni som konsument (detta gäller ej företag) rätt att frånträda avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. För att Du skall kunna nyttja din ångerrätt måste Du returnera varan i oskadat skick, i originalförpackning. Vid nyttjande av ångerrätten är det ni som står för returkostnaden. Returer skickas spårbart till våran butik.

Ångerrätten gäller ej för specialbeställd eller specialtillverkad vara för dig som kund. Detta innebär varor som är tryckta med kundens motiv eller på annat sätt förädlade enligt kundens specifikation.

Konsumenten har rätt att återfå pengarna vid ångerrätt inom 14 dagar från den dag då företaget mottagit varan.
Du kan ej nyttja ångerrätten med stöd i svensk lag på varor vars plombering har brutits, band- och ljudupptagningar där plombering har brutits, varor som tappar sitt värde (exempelvis livsmedel) vid leverans.
Vid nyttjande av ångerrätt står ni för returfrakten.
Vid nyttjande av ångerrätten återbetalas hela summan för varan.
Ångerrätten gäller privatpersoner enligt konsumentköplagen, dvs när företag säljer till konsument.
Konsumenten har rätt att utan kostnad öppna förpackningen för att kontrollera att och hur varan fungerar inom rimliga gränser, varan får inte användas ovårdat.

Länk till ångerblankett på Konsumentverkets hemsida – Klicka här
För företag gäller köplagen

Reklamation
Meddela oss varför ni inte godtar varan samt varför ni anser att varan är felaktig till e-post info@poppins.se eller telefon 0935-102 20, maila oss gärna bilder på felet för snabbare handläggning av er reklamation.
Notera att konsumentköplagen inte tillämpas för företag. Reklamationer gällande företag måste göras inom 8 dagar för att behandlas (undantaget ev garantier)
Konsument har 3 års reklamationsrätt och reklamation ska rapporteras senast 60 dagar efter mottaget gods.
Vid återbetalning står Vilt & Vackert AB för alla omkostnader.
Om företaget föredrar om leverans eller avhjälpande av felet vid reklamation ska eventuella fraktkostnader återbetalas inom 14 dagar från den dag företaget mottagit den reklamerade varan. Retur av vara samt återbetalning ska ske utan onödigt dröjsmål.
Vi accepterar Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

Bytesvillkor
Bytesrätt tillämpas inte vid försäljning till företag.

Ej uthämtade paket
Hämtar ni ej ut era varor, så debiterar vi dig vår kostnad för leverans, retur samt lagerkostnad.
Kostnaden för detta är för närvarande 295 kr.
Ej uthämtat paket räknas inte som hävning av ditt köp.
Du måste enligt svensk lag alltid meddela oss vid nyttjande av ångerrätt, reklamation, byte eller retur av din beställning.

Tvist
Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Produktinformation
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbsida samt slutförsäljning av produkter.
Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Manualer och instruktioner då detta behövs finns att ladda ner på vår hemsida.

Minderåriga
Vi säljer inte till minderåriga utan målsmans godkännande

Force Majeure
Vi tar inget ansvar för förseningar eller fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande såsom arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, pandemi, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll. Företaget ansvarar heller aldrig för direkt eller indirekt skada/förlust som kan uppstå för kund.

Cookies
Enligt lag och våra köpevillkor ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används.
Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande.
Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner.
Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies.
Mer information får du på Post och telestyrelsens hemsida.
För att hålla ordning på bl.a inloggning och kundkorg används här cookies (session cookies) som lagras på besökarens dator.
Hoppas du finner våra köpevillkor acceptabla och har du synpunkter på dessa köpevillkor får du gärna höra av dig till oss.